Eric Schmidt Googleko sortzaile eta presidenteak honako hau azaldu zuen duela zenbait urte: "Espainiako etorkizuna ezagueraren eskutik dator eta horretarako berrikuntzarako espazioa behar dugu". Horrez gain, ondokoa iragarri zuen: "enplegu berrien % 75 startup delakoetatik etorriko da Espainian”.
Egia esan, Eric Schmidt ez zegoen oker. Izan ere, duela zenbait urtetik hona enpleguak behera egin du enpresa handietan. Bere langilegoa igotzen duen Airbnb edo Uber bakoitzagatik, bere garaian industria burutu zuen X Corporation bat dago langileak galtzen merkatuan jarraitu ahal izateko edo borrokan ere bere negozio eredua eta logistika guztiz aldatzeko.
Eta gogora dezagun: Airbnb eta Uber bere garaian startup txikiak izan ziren eta arrazoi batengatik, agian beren sortzaileen bikaintasun eta erabakitasunagatik, enpresa handi eta menderatzaileetan bihurtu ziren.
Termino orokorretan ez gara negozio txikiez ari, baizik eta startupez: izaera disruptiboa duten enpresak dira, hazkundeko botere handi bat aurkezten dutenak, negozio eredu eskalagarri baten bidez, eta bere hasierako faseak bideratzen dituena produktuaren/zerbitzuaren balioztapenerako merkatuan.
Zergatik, baina, fokua ipini startupetan? Kontua da 5 urte baino gutxiago duten startupek, hazkunde handia dutentek, konpainia tradizional batek baino azkarrago sortzen dituela lanpostuak, eta enplegu horretako askok batezbestekoa baino altuagoak diren soldatak ordaintzen dituzte. Kauffman Fundazioko (ekintzailetzan espezializatua dagoen zentro bat) ikerketa batek erakusten du nola 1977 urtetik, Estatu Batuetan, startupek batez beste 2,34 milioi enplegu sortzen dituztela urtean. Enplegu kopurua 3 milioietara iristen zen 2009an krisialdia baino lehen.
Beste konpainia guztiak, barne autoenpleguak edo duela mendeak ezarri zirenak, lan deusezleak dira, galduz, elkarrekin, milioi bat lanpostu garbi.
Harrigarria
Konparaketan, 5 urte baino gehiago dituzten enpresek 450.000 lanpostu sortu zituzten, besterik ez. Beraz, argi geratu da startupek konpainia tradizionalek baino 5 aldiz lanpostu gehiago sortzen dituztela, berrikuntzari esker, automatizazioari esker, eta adimen artifiziala eta machine learning bezalako teknologiei esker, e-commerce-en kasuan, adibidez. Argi geratu da, hortaz, ekosistema guztietan ondo ordainduak dauden lanpostuez gozatu nahi bada, hauek elikatzeko ahalik eta ahal den guztia egin behar dela.
Aurkikuntza honek enplegu politika estandarrak aldatzea ekar lezake. Instituzio publikoek eta politikariek komunikabideen estereotipo ohikoenak islatzeko joera dueta enplegu aldaketari buruz ekonomian, panorama orokor oso zabal batean zentratuz -langabezia-tasa nazionala bezala-, enpresa handietan egin ohi diren aldizkako kontratazioak bezalaxe. Ikuspegi honek norabide oso arriskutsu bat eragiten dute eta arreta ez dago ipinita egon behar lukeen lekuan. Finean, azkenean datu argi eta zehatzak daude erakusteko enpleguaren hazkundea sustatzeko politika eraginkor batek startupen aintzatespen zentral bat hartu behar duela kontuan.
Gaur egun startupek hainbeste garrantzia irabazi dute, ezen munduko herrialde aurreratuetan horri buruzko ekitaldi, hitzordu, azoka eta deialdi ezberdin antolatu ohi direla. Espainia ez da gutxiago eta geografiako hiri ezberdinetan ekintza ezaberdin ugari ematen dira, startupen eta inbertsoreen arteko topaketak erraztuz.