Baloi gidatuak, arrazoi batzurengatik edo beste besterengatik, modan daude berriro. Garai batean zerua gobernatzen zutenek, hegan egiteari berrekin diote, baina oraingoan beste helburu batekin: zama astunak garraiatzea. Eta konpainia errusiar batek garapen interesgarrienetako bat iragarri du: bere plater hegalaria, hemendik urte batzuetara prest egon eta karga-ahalmen handia izango duena.
Aerosmena da ibilgailuaren izena eta Airship Initiative Design Bureau Aerosmena (AIDBA) fabrikatzaile errusiarra ari da garatzen. Helburua da 2024rako hegan egiten izatea, 600 tona arte garraiatzeko gaitasunarekin. Aireontzi bat den heineanez eta bere txirrika-sistemari esker, materialak edozein lekutan karga eta deskargatzeko, aukera izango du, pistaren bat egon ala ez.
Horrelako sistema batek lurreko eta itsasoko garraioaren alternatiba ezin hobea bihurtzen du. Adibidez, zamaontzi bat iristen denean, edukiontziak portu batean deskargatu behar ditu eta handik kamioiek jaso egiten dituzte azken helmugara eramateko. Kasu honetan, ibilgailu honek kamioiak eta portua bera aurrezten ditu, ontziak zama itsasontzitik zuzenean hartu ahal izango baitu itsas zabalean, eta hiriko helmugan utz dezake.
Baloi gidatu honen beste abantaila bat gidatuek interesa pizten duten ezaugarri bat da: erregai kontsumo txikia eta kutsadura. 620.000 metro kubiko heliorekin kargatuta, "garraio-hegazkin batek baino orden magnitude bat gutxiago" kostatuko du, konpainiaren zuzendari nagusiaren arabera.
Baina, zergatik plater hegalari baten forman? Konpainiak adierazi du ibilgailua errazago maniobratzeko aukera ematen duen diseinua dela, haize kontrako lurretan lurreratzea uzteaz gain. Hau da, noranzkotasun hobea ahalbidetzen du, aurrealderik, atzekalderik eta alderik ez izanik, zirkulu soil bat izatean.
20 tonatik 600 tona zama arteko gaitasun desberdineko modelo desberdinak eraikitzeko asmoa dute. Haien autonomiari dagokionez, 8.000 kilometroko iritsiera iragartzen dute. Bestalde, une honetan zamak garraiatzeko diseinatuta dagoen arren, etorkizunean ez dute baztertzen barruan "luxuzko hotel" moduko bat izatea, hala nahi duten bidaiarientzat. Zerua zeharkatzeko gurutzaldi bat.
Aerosmena ez da hegazkinetan berriro apustu egiten duen konpainia bakarra. Zientzialariek urteak daramatzate zama-ontzien alternatiba ona direla aldarrikatzen. Alemaniako konpainia bat lanean hasi da honetan dagoeneko eta Google-ren sortzaileak proiektu sekretu bat du eta horretan ari da. Momentuz, guztietan bideragarriena Airlander erraldoia da.
Sergei Brin, Google-ren sortzailea eta munduko zortzigarren pertsona aberatsena denak, hegazkinen administrazio estatubatuarrean Pathfinder 1 erregistratu du, belaunaldi berriko 72 metroko luzera duena, % 100 elektrikoa eta 14 bidaiarirentzako edukiera duena.
Pathfinder 1, Aerosmena-ren lehen bertsioarekin gertatzen den bezala, munduko hegazkinik handiena sortzeko lehen pausoa omen da. Eredu honi buruz ezer gutxi dakigu oraingoz, baina argi geratu da 198 metroko luzera izango duela eta 1,5 megawatt energia duen hidrogeno bateria izugarria duela.
Ibilgailu erraldoi honen helburua Brinen fundazioa bultzatzea da, Global, Support and Development, laguntza humanitarioa planetan zehar banatzea, alegia.
Beti bezala hegazkin elektrikoei buruz hitz egiten dugunean, teknologia hori errealitate bihurtzeko oztopo handia bateria da. Brinen asmoa distantzia luzeak bidaiatzeko gaitasuna duen bat sortzea da, kargaz beteta. Aerosmena-k ere ez du bere motorrak nola elikatuko dituen komentatu, 600 tonako zama milaka kilometrotan zehar eraman ditzan.
Oraingoz, dirudienez enpresa aeronautikoak funtsean bi bateria motaren aldeko apustua egiten ari dira. Airbusek duela gutxi hidrogeno likidoa erregai gisa erabiliko zuten hegazkin elektrikoen (ZEROe) diseinuak erakutsi zituen. Airbusek berak aitortu du bideragarria izan dadin, inbertsio handia egin beharko litzatekeela aireportuetako erregaien azpiegiturak aldatzeko.