Ekintzailetza digitalak ekintzaileei gauzak asko erraz diezaieke eta ziuraski lehen kontuan izan ez zitzaketen aukera berriak ireki. Baina, nola definitu ekintzaile digital bat? Bere lanak orokorki komunikabide digitaletan eta teknologiarekin harremana duten kanaletan egiten dituen pertsona da. Adibide dira telefono mugikorrekin, tabletekin eta hauen funtzionamendurako tresnekin, adibidez aplikazioak, lan egiten dutenak. Ekintzaile hauek askotan esklusiboki bide digitala erabiltzen dute euren lanak egiteko eta bere produktuak edo zerbitzuak eskaintzeko.
Ekintzaile digitala izateak abantaila asko ditu, aukerak amaigabeak direlako eta merkatuak geroz eta gehiago mota honetako profesionalak eskatzen dituelako. Hala eta guztiz ere, ekintzailetza kopuru handi bat dago arrakasta izatea eta bere produktuak aurrera ateratzea bilatzen dutenak, eta hori dela eta lehiakortasuna izugarria da. Hori bai, kontuan izan behar da arrakasta-tasa altua dela eta dagoeneko asko direla arrakastadun kasuak.
Ona da aholkatzea ekintzaile digital guztiei inoiz ez gogogabetzea. Ekintzailetza digitalaren onenerako ideia argi eta berritzaile bat izatea da, negoziorako aukera berriak bilatzea, planifikatzea eta helburuekin bat datorren estrategia bat ezartzea. Gainera, mundu digitala garapen jarraituan dago; beraz, idealena da eremu honetan sartu eta espezializatzea, modu jarraituan hezitzea eta esperientzia progresibo bat hartzea. Modu honetan, edonor ekintzaile digital eta profesional arrakastatsu bihur daiteke. Kontuan izan behar da mundu digitala ez dela etorkizuna; orainaldia da jada eta guztiz murgilduta gaude hor.
Zer egin?
Negozio digitalak ez dira enplegu sortzaile handiak beste sektore batzuekin konparatuz, hala nola kontsumoko produktuen banaketa eta komertzializazioa. Hala ere, zer egin daiteke sortuberriak diren negozioak haz daitezen eta gutxienez enpresa txiki eta ertainaren eskala lor dezaten?
Sortuberriak diren negozioez hitz egitean, bi kontrako ideia datoz burura: Alde batetik, urte gutxitan munduko eremu bat lortzen dutenak eta ehunka milioi dolarren balioa. Bestetik, errentagarriak izatera heltzen diren proiektu ugariak, baina mikroenpresaren eskalatik pasatzen ez direnak. Hau nabarmena da Espainian, non sozietateen % 95 mikroak dira.
Behin eta berriro baieztatzen da, arlo akademiko eta enpresarialetan, negozio hazkor bat garatzeko beharrezkoa dela:
- Bezeroen segmentu batean behar erreal eta garrantzitsuak identifikatzea, konponduak ez daudenak edo eskuragai dauden irtenbideak baino zerbait gogobetekoago bat behar dutenak.
- Irtenbide (produktua edo zerbitzua) eta negozio eredu bat garatu, modu eraginkorrean behar horiek konpontzeko gai dena beste negozio batzuk baino hobeto. PMV baten baliozkotze eta sustapenetik aurrera egin.
- Ziurtatu merkatuko target-a nahiko handi eta eskuragarria dela, erosketako tamaina eta ahalmenean.
- Trebetasunez difinitu zein den bezeroei ematen zaien balioa.
- Sortuberria den negozioaren estrategia guztiak (komertzialak, operazioak, kudeaketa, langilegoa eta finantzieroa) balio horren gehiengoa bezeroei ekoiztu eta ematera.
Negozio sortuberri bat hazi egitea
Orain dagoeneko errentagarria den negozio hori haztea egin behar da. Badaude negozioak zeintzuren eredua eskalagarria da berez eta, estrategia egokiak aplikatuz, bereziki marketinekoak, haztea lortzen da modu esponentzialean. Sare Sozial digitalen eta aisialdiko plataformen kasua da.
Badira beste negozio batzuk ez dutenak eredu eskalagarri bat beren naturagatik, baina horietan eskalagarritasuneko osagaiak sar daitezkeenak. Hori egin zuen 1955ean Ray Croc-ek McDonalds Systems Inc. fundatu zuenean beste negozio mota bat abiatzeko: frankizia. Eredu baliotsu bat da negozio sortuberri ez eskalagarriak hazteko. Beste bide bat banaketako kanaleen edo lankideen sareen sorkuntza da, Microsoft Partner Network bezala.
Edozein kasutan ere, bai organikoki, frankizien bidez edo lankideen sareen bidez hazi egin nahi bada, funtsezko baldintza bat dago: dena sistemizatzea. Sistema eta prozedimendu komertzial, operazional, administratibo eta finantzieroak sortu. Ez dago beste modu bat.
Inprobisatuz ezin daiteke hazi, eta sistemak behar dira hauetarako:
- Enpresa batean ekintza bera egiten duten pertsona guztiek eta eueren laguntzaileek eraginkortasun eta efizientzia berarekin egin dezatela, dauden tokian daudela. Emaitza beti arrakastatsua izan dadin ziurtatzea.
- Negozio osoko praktika guztira esperientzia onenak eta berritzaileenak txertatzea, hazteko eta lehiakorragoak izateko.
- Langile, laguntzaile eta frankiziatu guztiei negozioaren ‘know-how’a igorri.
Teknologia digitalak bide egoki bat dira altuki eraginkorrak eta efizienteak diren sistemak izateko. ERP-ak, CRM-ak, workflow-ak eta beste beste aplikazioek enpresen ekintza erraztu eta optimizatzen dute. Negozio hazkorren sorkuntzan interesatuak daudenek heziketa egoki bat behar dute sistemen diseinuan eta teknologia digitalen erabilpenean horien hazkundea lortzeko.