digitalWorld

Lehen aire-taxi elektriko espainiarra Jaenen (I)

Imajinatzen al duzu inguruko hirien artean hegan egitea eta ibilbideak, lurreko garraioarekin alderatuta, bi herenetan murriztea? Edo larrialdietarako ibilgailu bat anbulantziak baino askoz azkarrago erabiltzea? Etorkizuneko mugikortasunak zerikusi handia du aireko robotekin, hala nola egunotan Villacarrilloko (Jaen) Atlas hegaldi esperimentaleko zentrotik aireratu denarekin, Espainian elektrikoki dabilen hegazkin baten lehen hegaldia izan da, eta teknologia Espainiakoa izan da % 100ean.

"Prototipo hau bezalako ibilgailuetan, haurrak mugituko dira etorkizunean, eta horrek hiri handietan dagoen trafiko-pilaketak arintzeko aukera emango digu", esan du Carlos Povedak, aireratze eta lurreratze bertikaleko aireko ibilgailu elektrikoa (e-VTOL) garatu duen Umiles Next konpaniako zuzendari nagusiak. Hegazkinak, 640 kiloko pisua eta sei erabiltzailerentzako edukierarako kabina duena, leunki hegan egin du Jaengo probintziako olibondoen itsasoaren gainetik, garraio-politikak diseinatzen dituzten kudeatzaileei mezu bat bidaliz: aire-taxiak ez dira gauza futurista bat, oraina baizik.

Hegazkinaren eraikuntzan erabilitako teknologia eskaini duen Umiles Next eta Tecnaliako arduradunek uste dute prototipo honen ziurtagiri eta homologazio prozesua prest egon daitekeela 2028an. Hortik aurrera, hegaldi turistikoetarako eta exekutiboetarako erabil daiteke, inguruko hiri edo uharteen arteko garraiorako (100 kilometro inguru egin ahal izango direla kalkulatzen da) eta baita erreskate misioetarako ere. "45 minutuko bidaiak 10era murriztu ditzakegu", aurreratu du Povedak, zeinaren konpainiak U-Space proiektua osatzen duen, Europako inguruneetan operazio mistoak, ibilgailu tripulatuekin eta tripulatu gabekoekin, segurtasunez integratzeko Europako partzuergoa.

Baina zer falta zaigu orduan hegazkin hauek gure herri eta hirien gainetik hegan ikusteko? Lehenik eta behin, Europako araudia egokitzea da, gaur egun sakabanatua eta oso zorrotza abiazio segurtasunari dagokionez. Aldi berean, bide luzea dago oraindik etorkizuneko erabiltzaileen faborea lortzeko. "Hegazkin honek abantaila garrantzitsu bat du, hau da, bere kabinaren egonkortasuna, aire eta turbulentzia askoko baldintzetan hegan egiteko aukera ematen diguna, helikoptero batekin posible ez dena", azaldu du Iñaki Iglesiasek, aireko ibilgailu hau argiztatu duen arduradun teknikoak. Horretarako, prototipoak lau drone ditu izkin bakoitzean, beharrezko egonkortasuna ematen diotenak.

Ikertzaileen erronka handia hiri iraunkor eta adimentsuagoetara joatea da. Eta ildo horretan, eVTOL aireko ibilgailurik jasangarriena dela uste dute. "Elektrizitatez bultzatuta eta zero emisio duten hegazkinak dira, eta ekonomia zirkularra lantzen dugun material birziklagarriekin", azpimarratu du Povedak. Gainera, ez dago zarata eraginik, helikopteroetatik asko bereizten dituen zerbait.

Multimedia

GLOBAL SCIENCE NAFARROA

Ikasi Nafarroan egiten den zientzia, SINAI

Daisy Wang, Representing the World Digital Economy Forum in Europe

Smart & Green Ikastaroa Fundazioa EHUko udako ikastaroak

Iraunkortasun aplikatuaren haustura, hezkuntzaren, teknologiaren eta hiriaren bidez mundua aldatzeko. EMOZIOTIK ERALDAKETA DIGITALERA

Zeren zain zaude? Eman izena

https://www.uik.eus/es/curso/smart-green-disrupzion-jasangarria-apena-mundua zehar-hezkuntza-teknologia

Jorge Toledo. EBko enbaxadorea Txinan

Europako Eguna Txinan  

BISITA - TXARTELA

Blockchain Errioxaren jardunaldia

Montse Guardia Güel, Eduardo Aginako, Luis Garvía eta Javier Sánchez Marcos

Facebook edo erronka handiak

"Marten koloniak promes egin zenizkidaten; horren ordez, Facebook lortu nuen".
Berri gehiago

Geure cookieak eta hirugarrenenak erabiltzen ditugu nabigazio-esperientzia hobetzeko.
Nabigatzen jarraitzean, ulertzen dugu gure cookie-politika onartzen duzula.