Imajinatzen al duzu inguruko hirien artean hegan egitea eta ibilbideak, lurreko garraioarekin alderatuta, bi herenetan murriztea? Edo larrialdietarako ibilgailu bat anbulantziak baino askoz azkarrago erabiltzea? Etorkizuneko mugikortasunak zerikusi handia du aireko robotekin, hala nola egunotan Villacarrilloko (Jaen) Atlas hegaldi esperimentaleko zentrotik aireratu denarekin, Espainian elektrikoki dabilen hegazkin baten lehen hegaldia izan da, eta teknologia Espainiakoa izan da % 100ean.
"Prototipo hau bezalako ibilgailuetan, haurrak mugituko dira etorkizunean, eta horrek hiri handietan dagoen trafiko-pilaketak arintzeko aukera emango digu", esan du Carlos Povedak, aireratze eta lurreratze bertikaleko aireko ibilgailu elektrikoa (e-VTOL) garatu duen Umiles Next konpaniako zuzendari nagusiak. Hegazkinak, 640 kiloko pisua eta sei erabiltzailerentzako edukierarako kabina duena, leunki hegan egin du Jaengo probintziako olibondoen itsasoaren gainetik, garraio-politikak diseinatzen dituzten kudeatzaileei mezu bat bidaliz: aire-taxiak ez dira gauza futurista bat, oraina baizik.
Hegazkinaren eraikuntzan erabilitako teknologia eskaini duen Umiles Next eta Tecnaliako arduradunek uste dute prototipo honen ziurtagiri eta homologazio prozesua prest egon daitekeela 2028an. Hortik aurrera, hegaldi turistikoetarako eta exekutiboetarako erabil daiteke, inguruko hiri edo uharteen arteko garraiorako (100 kilometro inguru egin ahal izango direla kalkulatzen da) eta baita erreskate misioetarako ere. "45 minutuko bidaiak 10era murriztu ditzakegu", aurreratu du Povedak, zeinaren konpainiak U-Space proiektua osatzen duen, Europako inguruneetan operazio mistoak, ibilgailu tripulatuekin eta tripulatu gabekoekin, segurtasunez integratzeko Europako partzuergoa.
Baina zer falta zaigu orduan hegazkin hauek gure herri eta hirien gainetik hegan ikusteko? Lehenik eta behin, Europako araudia egokitzea da, gaur egun sakabanatua eta oso zorrotza abiazio segurtasunari dagokionez. Aldi berean, bide luzea dago oraindik etorkizuneko erabiltzaileen faborea lortzeko. "Hegazkin honek abantaila garrantzitsu bat du, hau da, bere kabinaren egonkortasuna, aire eta turbulentzia askoko baldintzetan hegan egiteko aukera ematen diguna, helikoptero batekin posible ez dena", azaldu du Iñaki Iglesiasek, aireko ibilgailu hau argiztatu duen arduradun teknikoak. Horretarako, prototipoak lau drone ditu izkin bakoitzean, beharrezko egonkortasuna ematen diotenak.
Ikertzaileen erronka handia hiri iraunkor eta adimentsuagoetara joatea da. Eta ildo horretan, eVTOL aireko ibilgailurik jasangarriena dela uste dute. "Elektrizitatez bultzatuta eta zero emisio duten hegazkinak dira, eta ekonomia zirkularra lantzen dugun material birziklagarriekin", azpimarratu du Povedak. Gainera, ez dago zarata eraginik, helikopteroetatik asko bereizten dituen zerbait.