Ikasturtea hasi da Euskadiko Lanbide Heziketan produkzio-sarean jardungo duten 49.233 ikaslerentzat.
Imanol Pradales lehendakariak Leioako Ostalaritza Eskola bisitatu zuen joan den irailaren 13an, Begoña Pedrosa Hezkuntzako sailburuak eta Ibon Andraka ikastetxeko zuzendariak lagunduta. Euskadiko Lanbide Heziketako ikastetxeek jada hasi dute ikasturtea. Heziketa-zikloetan 49.233 ikasle sartu dira, baina matrikula biziak matrikula berriak egiteko aukera ematen du. 2024-2025 ikasturtea 64.105 plazarekin hasi da Euskadin, aurreko ekitaldian baino 5.780 plaza gehiagorekin. Aipatutako 5.780 plaza horietatik gehienak goi-mailako heziketa-zikloetan sortu dira, eta horien % 70 sare publikoan. Onarpen-prozesu berri horren beste berrikuntzetako bat izan da C Graduak (ziurtagiri profesionalak) eta ibilbide integratuak egiteko aukera zabaldu dela.
Eskolako instalazioetara egindako bisitan, Euskadiko Lanbide Heziketako ikasleen % 90ek duten enplegagarritasun-maila handia baloratu zuen Lehendakariak, eta azpimarratu zuen gaitasunak dituzten pertsonak prestatzen jarraitu behar dela, gure herriko ekoizpen-sarearen beharrei erantzuteko. Esparru guztietan eragina izango duten aldaketa teknologiko handiak gertatuko direla jabetuta, Pradalesek aurreratu zuen Lanbide Heziketak funtsezko zeregina izango duela eraldaketa horretan. Ostalaritza Eskolaren digitalizazioa edo aldi berean lau paella prestatzeko gai den robot batekiko elkarreragina ezagutzeko, irailaren 13ko bisita egokitzapen teknologiko horren erakusgarria izan zen.
Etorkizunean sortuko diren erronken aurrean, Lehendakariak ikasleak prestatzeko eta ikasleei laguntzeko beharra adierazi zuen, talentua, originaltasuna, konpromisoa, konfiantza eta balioak dituzten profesionalak izan daitezen. Era berean, lanbide-heziketa duala bultzatzen jarraitzearen aldeko apustua egin du. Gaur egun, 20.000 enpresa baino gehiago ari dira Euskadiko Lanbide Hezkuntzarekin lankidetzan, eta, horrela, ikasleen % 100ek lan-esparruarekin harreman estuan osatzen dute euren prestakuntza.
Pradales Lehendakariak ziurtasunez adierazi zuen errendimendu handiko prestakuntza bultzatu behar dela, lanbide-heziketako ikastetxe integratuetan ikasteko metodologia aktiboen bidez. Lehendakariak jakitera eman du hasierako lanbide heziketa berri bat jarriko dela abian kolektibo zaurgarrienei erantzuteko, askotariko egoeretara egokitutako ikaskuntza-ibilbideekin. Azken batean, gizarteratzea eta gizarte-kohesioa indartuko dituen prestakuntza-maila da.
Publiko gehiago, emakume gehiago, euskara gehiago
Gaur egungo 49.233 matrikuletatik 7.180 Arabako Lurralde Historikoari dagozkio, 23.328 Bizkaiari eta 18.725 Gipuzkoari. Ikastetxe publikoetako matrikulazioak ehuneko 6 puntu igo dira, matrikulen 57,4ra arte. Eta % 3 egin dute gora D ereduko matrikulazioek ere. Sare publikoa bakarrik erreferentziatzat hartuta, D ereduan matrikulatutako ikasleek % 19,75 egin dute gora, eta itunpeko sarean % 11,50.
Sektoreei dagokienez, % 41,12k industria-sektorean ikastea erabaki dute, % 56,28k zerbitzuen sektorean eta % 2,5ek nekazaritza- eta arrantza-sektorean. Sektore teknologikoan, STEAM eremua barne, matrikulatutako pertsonen % 30,5 emakumeak dira eta zientzienean % 78,2.
Enplegagarritasun handia
Euskadiko Lanbide Heziketaren egoerari buruzko ondorio nagusia Lanbide Heziketa amaitzen duten ikasleen enplegagarritasun handia da. EAEko LHko ikasleen % 90ek lortzen dute enplegua, ikasleen gaitasunek industria- eta ekonomia-sarearen beharrei erantzuten dieten seinale.
“Energia eta Ura” eta “Instalatze eta Mantentze Lanak” arloak nabarmentzen dira, ia % 100eko enplegagarritasuna baitute, hau da, % 98,08koa eta % 95,01ekoa, hurrenez hurren. Jarraian daude “Jarduera Fisikoak eta Kirolak” (% 92,42), “Fabrikazio Mekanikoa” (% 91,89), “Informatika eta Komunikazioak” (% 90,86), “Nekazaritza” (% 90,86) eta “Segurtasuna eta Ingurumena” (% 90,15). Egia esan, 26 lanbide-arloek, batez beste, % 89,60ko enplegagarritasuna dute.
13 Michelin izarreko sorlekua
Leioako Ostalaritza Eskola euskal gastronomiaren erreferentea da. 1981-1982 ikasturtean hasi zuen bere ibilbidea Plentzian, II. Graduko Lanbide Heziketan, Ostalaritza eta Turismoa adarrean, Ostalaritza espezialitatean.
Lanbide Heziketaren filosofiak berak aholkatzen zuen praktika erreala sukaldaritza bezalako jarduera bat irakasteko aukera bakar gisa, eta Unibertsitateko Campusean pentsatu zen, beraz, eskola behin betiko kokatzeko 1983an. UPV/EHUra 1983an eramatea garrantzitsua eta erabakigarria izan zen eskolaren izaerari eta nortasunari dagokienez, hanbat abantaila ekarri baitzituen, besteak beste, irakaskuntzaren kalitatea hobetzea baliabide berrien bidez eta fakultate ezberdinekin lankidetzan arituz.
1997/1998 ikasturtean, Urdaitegi eta Okindegi-Gozotegi tailerrak sortu ziren, bai eta kafetegi-zerbitzu berria ere. Ostalaritza Eskola 2003-2004tik dago gaur egungo lekuan. Horrek aldaketa kualitatibo handia ekarri zuen azpiegiturei eta ikasgeletako, tailerretako eta jantokietako ekipamenduei dagokienez. Eskola abangoardian dago, ez ostalaritzako ikasketetan bakarrik, baizik eta baita sukaldaritza-enpresetan ere. 13 Michelin izar atera dira bertatik.