GEM proiektua ikertzaileen arteko nazioarteko lankidetzaren adibide da, ekintzailetza-jardueraren analisi harmonizatua egiteko. Urtero, proiektu honen barne, dozenaka herrialdetako datuak biltzen dira biztanleriaren ekimen ekintzailea neurtzeko, baita negozio berriak garatzen diren ingurunearen baldintzak ere. Bildutako datuek ekintzailetzari buruzko aldizkako txostenak argitaratzea ahalbidetzen dute mundu-mailan, nazioan, eskualdean eta toki-mailan.
Gainera, datu horiekin, izaera berezia duten txosten monografikoak ere argitaratzen dira ekintzailetzaren fenomenoaren alderdi zehatzei buruz (adibidez, ekintzailetza eta generoa, ekintzailetza-arloko hezkuntza eta prestakuntza, landa-ekintzailetza, hazkunde potentzial handia duten ekintzailetzak, ekintzailetzaren finantzaketa, gizarte-ekintzailetza eta ekintzailetza korporatiboa, besteak beste).
Proiektua 10 herrialderekin hasi zen 1999an, London Business School eta Babson College-ren laguntzarekin. Ordutik, 115 herrialde inguruk parte hartu dute proiektuaren edizio desberdinetan, 21 urte daramatzala. 2020-2021 edizio honetako parte-hartzaile kopurua 50 herrialdetakoa da.
GEM proiektuak ekintzailetza ulertzeko oinarrizko hainbat alderdiri buruzko datuak eskaintzen ditu. Txosten honek azpimarratzen du alderdi hauei buruz:
- Biztanleria helduaren balioak, pertzepzioak eta jarrera ekintzaileak.
- Jarduera ekintzailearen mailak eta egiten dutenen ezaugarriak.
- Ekintzailetzaren jardueraren ondoriozko negozioaren kalitatearen adierazpenak.
- Ekintzailetza prozesua gertatzen den testuingurua.
Metodologia
Ikuspegi klasikotik, ekonomien hazkundea eta oparotasuna oinarrizko eskakizunen eta eraginkortasunaren sustatzaileak daudelako azaldu da, enpresa finkatuak baldintza egokietan baliabideak ustiatzen laguntzen dutenak, inbertsioaren erabilerarekin kapitalean eta lanean.
Oraintsuago, giza kapitala hazkunde ereduetan ere sartu da eta berrikuntzak eta ekintzailetzak ekonomiaren garapen prozesuan duten garrantzia ezagutzen hasi da. GEM proiektua ekintzailetzaren rolean oinarritzen da, kontuan hartuta jendeak negozio aukerak identifikatu eta ustiatzeko gaitasunak ekonomiari laguntzen diola enpresa finkatuek egiten duten ekarpenarekin batera.
Negozio aukerak identifikatu eta ustiatzen dituzten pertsonek berrikuntzari eta ekintzailetzari eragiten dioten testuinguru zehatzaren barruan jarduten dute. Testuinguru horrek baldintza sozial, kultural eta ekonomiko bereziak ditu, lurraldea ekintzailetza jarduera sustatzeko garrantzitsua bihurtzen dutena.
Modu honetan, negozio aukeren pertzepzio indibiduala eta horiek gauzatzeko gaitasuna jendeak jarduten duen testuinguru zehatzak moderatzen ditu. Beste modu batera esanda, testuinguru bakoitzean, biztanleriaren pertzepzioek eta jarrera ekintzaileek jarduera ekintzailearen edo negozioak sortzeko prozesuen emaitza desberdinak sortzen dituzte, sortutako negozioen nahien maila edo kalitate zantzu desberdinekin.
Testuinguruaren baldintzak aztertzeko berrikuntzan eta ekintzailetzan eragiten du, GEM proiektuak datuak biltzen ditu adituei zuzendutako inkesta baten bidez (NES). Jarrera ekintzaileak, jarduera ekintzailearen emaitzak eta sortutako negozioen kalitate adierazpenak aztertzeko, berriz, datuak biztanleria helduari zuzendutako inkestaren bidez biltzen dira (APS ingelesezko siglak).
Azkenik, GEM proiektuak aitortzen du ekintzailetza jarduera ez dela helduen errendimendu indibidualera eta independentera soilik mugatzen (TEA - Guztizko Ekintzailetza Jarduera izenarekin ezagutzen dena), baizik eta lehendik dauden enpresen mende dauden langileen jarduera ekintzailetatik ere sortzen da.
Jarduera ekintzailearen neurketa
Ekintzailetzaren jarduera, oro har, negozio aukerak identifikatu, ebaluatu eta ustiatzeko prozesu gisa planteatzen da. GEM proiektuak zenbait adierazle eskaintzen ditu lurralde bateko jarduera ekintzailearen mailak neurtzeko, ekintzailetza prozesuaren fase desberdinetan dauden enpresa ekimenetan parte hartzen duten pertsonak identifikatuz. Etapa horien artean daude etorkizun hurbilean pertsona batek ekiteko asmoa duen epea, hasierako negozio baten sorreran murgilduta dagoen aldia, negozio berri baten jabe den eta hori kudeatzen duen epea, sortutako negozioa finkatuta dagoen epea, eta baita negozio jarduera bat uzten duen epea ere.
Jarraian, ekintzailetza prozesuarekin lotutako GEM proiektuaren adierazle desberdinak azaltzen dira:
- Datozen 3 urteetan enpresa berria sortzeko asmoa adierazi duten ekintzaile potentzialen edo biztanleria helduaren (18 eta 64 urte bitartekoak) ehunekoa.
- Enpresa bat sortzeko denbora eta esfortzua inbertitu duten enpresaburu edo helduen ehunekoa, baina hiru hilabetetik gorako soldatak ordaindu ez dituztenak.
- 3 hilabete baino gehiagotan eta 42 hilabete baino gutxiagotan soldata ordaindu duten negozioaren jabe diren ekintzaile berrien edo helduen ehunekoa. Beraz, finkatuak ez dauden enpresen ekintzaileen ehunekoa.
- Ekintzailetzaren jarduera-tasa (TEA) edo hasierako fasea, hau da, GEM proiektuak prestatutako adierazle nagusia, eta hasierako ekintzaileen ehunekoaren eta ekintzaile berrien ehunekoaren batuketari dagokiona.
- 42 hilabetetik gora soldatak ordaindu ondoren merkatuan finkatuta dauden negozioen jabe diren ekintzaileen edo helduen ehunekoa.
- Enpresa uztearen adierazle: azken 12 hilabeteetan negozioa itxi edo bertan behera utzi duten helduen ehunekoa bezala neurtuta.