Jokin Bildarratz Hezkuntza sailburua Euskadiko First Lego League txapelketaren finalean egon zen joan den martxoaren 5ean, Deustuko Unibertsitatearen egoitzan. Bertan, ikasleek aurten garatu eta aurkeztu dituzten proiektuak zuzen-zuzenean ikusi ahal izan zituen. Sailburuarekin batera, ondokoak bertaratu ziren finalera: Ainara Basurko, Bizkaiko Foru Aldundiaren Ekonomia Sustatzeko Saileko diputatua; Xabier Otxandiano, Bilboko Udalaren Politika Ekonomikoen eta Herritarren Arretaren zinegotzi koordinatzailea; eta José María Guibert, Deustuko Unibertsitateko errektorea.
Aurten ere FLL-Euskadi lehiaketaren finala hiru egoitzatan jokatu zen, aldi berean: Deustun, Donostian eta Arrasaten. Bigarren urtez jarraian, finala jenderik gabe eta burbuila-taldetan burutu zen, jende pilaketarik gerta ez zedin eta Covid-19ari aurre egiteko neurriak betetzen zirela bermatzeko.
First Lego League Euskadi Innobasque Berrikuntzaren Euskal Agentziak antolatzen duen hezkuntza-programa da, Deustuko Unibertsitatearekin, Donostiako Sustapenarekin eta Mondragon Unibertsitatearekin batera. Halaber, Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza Sailaren eta Araba, Bizkaia eta Gipuzkoako foru-aldundien laguntza du. Eusko Jaurlaritzaren STEAM Euskadi Estrategiaren parte da, eta haren helburua da ikasleen ezagutza zientifiko eta teknologikoen maila handitzea, bereziki emakumeen artean arreta jarrita.
Lehen Hezkuntzako eta DBH-ko ia mila ikasle (6 eta 16 urte artekoak) bildu ziren martxoaren 5ean hiru egoitzetan: 44 ikastetxetako 118 talde, orotara. Azken hilabeteetan robot bat diseinatzen eta programatzen aritu ziren, bai eta berrikuntza proiektu bat garatzen ere, antolakuntzak planteatutako erronkaren inguruko arazo bat konpontzeko.
FLL-k aurten mundu guztiko ikasleei planteatu zien erronka ondasun eta salgaien garraioaren ingurukoa da. Cargo Connect goiburuarekin, ikasleek etorkizuneko garraioari buruzko proiektuak landu eta aurkeztu zituzten, garraio azkarragoa, seguruagoa eta eraginkorragoa lortzea xede.
Saridun gertatuko sei taldeek (bi talde egoitza bakoitzean) Estatuko finalean parte hartuko dute datorren apirilaren 2an, Malagako Torremolinos udalerrian. Bertan euren berrikuntza-proiektuak aurkeztuko dituzte eta euren robotak lehian arituko dira Houstoneko (Estatu Batuak) munduko finalerako sailkatzeko. Munduko final hori apirilaren 23an eta 24an izango da.
Epaimahaiaren epaia Innobasqueren Youtube kanalean zuzenean eman zen programaren bidez; programak hiru egoitzekin egin zuen bat, eta palmares osoa jakinarazi zen.
Hauek izan ziren garaileak: Bizkaitik, Begoñazpi Ikastolako, Stem Toki-Edurobotic eta San Fidel Ikastolako taldeak; Gipuzkoatik, Axular Lizeoa eta Arizmendi Ikastola; eta Arabatik, Urkide Ikastetxea.
FIRST LEGO League Challenge (FIRST LEGO League izenez ezagutzen dena) FIRST-ek lehen hezkuntzako eta erdi mailako ikasleentzat antolatutako nazioarteko lehiaketa bat da (9-14 urte bitartekoentzat Estatu Batuetan eta Kanadan, eta 9-16 urte bitartekoentzat beste herrialde batzuetan).
Urtero, abuztuan, FIRST LEGO League Challenge taldeei erronka zientifiko bat aurkezten zaie, mundu errealeko arazo bati dagokiona, bertan arreta jartzeko eta ikertzeko. Lehiaketaren robotika zatiak LEGO Mindstorms robotak diseinatzean eta programatzean datza, funtzioak betetzeko. Ikasleek gaiarekin erlazionatutako arazo baten konponbidea garatzen dute (urtero aldatzen dena) eta, ondoren, eskualdeko, estatuko eta nazioarteko txapelketetan elkartzen dira lehiatzeko, ezagutzak partekatzeko, ideiak konparatzeko eta robotak erakusteko.
FIRST LEGO League Challenge FIRST eta LEGO Taldearen arteko lankidetza da. 6-9 urte bitarteko haurrentzako robotika programa bat ere badu, FIRST LEGO League Explore izenekoa.
Lehiaketa-denboraldiaren hasieran, FIRST-ek lehiaketa-material ofizialen sorta bat bidaltzen dio izena eman duen talde bakoitzari, "erronkarako mahai-tapiz" bat, LEGO osagai mekaniko eta elektronikoak eta mahai-tapiza eraikitzeko argibideak eta elementuak (Challege Set izenez ezagutzen dena, lehen Field Setup Kit). Taldeei zereginen zerrenda bat ere ematen zaie, "misioak" izenekoak, modelo bakoitza mahai-tapizan burutzeko (adibidez, modelo batetik pieza solte bat hartu eta beste baten barruan jartzea). FIRST LEGO League Challenge-k taldeei askatasun osoa ematen die misioak nola betetzeko, kanpoko laguntzarik gabe programatutako LEGO Mindstorms robot batengatik osatua baita. Robotak bi minutu eta erdi ditu misioak burutzeko; Robot Game izenekoa. Talde bakoitzak 8 asteko gutxieneko epea du erronka mataza aztertzeko, LEGO Mindstorms robot bat diseinatu eta eraikitzeko eta emandako misioak egoki deritzon moduan betetzen programatzeko. Robotak autonomoa izan behar du, eta LEGO Mindstorms adreilu programagarri bakarra izan dezake eta 4 motor baino gehiago gehienez.
Zuzeneko Robot Game ekitaldiaz gain, lehiaketak hiru sailkatze-atal gehigarri ditu, taldeei FIRST LEGO League Challengeko ikaskuntza-helburuen lorpenari buruzko iritzia emateko. Taldeek elkarrekin lan egiten dute eta FIRST LEGO League-ren balioak erabiltzen dituzte egiten duten guztian, besteak beste, Inspirazioa, Talde-lana, Profesionaltasun Atsegina eta Kooperazioa. Bere taldeak balore horiek nola erakusten dituen eztabaidatzeaz gain, taldeek Kooperatiba-jarduera bat ere egin behar dute, normalean kronometratua, taldeak arazo berri bat konpontzeko nola lan egiten duen ikusteko. Bigarren blokean, Robot Design edo kualifikazio teknikoan, taldeak bere robotaren diseinu mekanikoa, programazioa eta berrikuntza/estrategia erakusten ditu. Kualifikazio saio honen helburua robotak zer "izango lukeen" ikustea da. Azkenik, ikasleek 5 minutuko aurkezpena egin behar dute egungo erronkarekin lotutako gai bati buruz.