Zergatik aldatu da Lanbide Heziketaren Legea?
3/2022 Lege Organiko horren hitzaurrean, informazio oso argigarri bat ematen da, egungo ereduaren aldaketa premiazkoa dela azpimarratzen duena: lanbide-kualifikazioak egiaztatzeko prozeduraren onuradun izan zitezkeen 11 milioi pertsonetatik, bakarrik 300.000 erabiltzaile erregistratu dira 10 urte baino gehiagotan. Lanbide Heziketa indartsua dugu, heziketa-zikloen eskaintza anitza eta eguneratua duena, baina argi dago gaitasunak egiaztatzeko eta profesionaltasun-ziurtagiriak lortzeko mekanismoak ez direla indarrean jarri. Beraz, lortutako gaitasunei balioa ematen dien sistema hau ez da izan aprobetxatu lanaren bidez. Lege berri honek Lanbide Heziketako eskaintza osoa bilduko duen aterki bat izan nahi du, profesionalen egiaztagirietatik hasi eta erdi-mailako edo goi-mailako heziketa-zikloetaraino eta espezializazio-zikloetaraino, titulazio-aukera guztiei euskarri bera emanez.
Zeintzuk dira Lege berriaren alderdirik nabarmenenak?
Zalantzarik gabe, alderdirik aipagarriena Lanbide Gaitasun Arauen Katalogo Nazionalaren sorrera da, zeinaren gainean eraikitzen diren Lanbide Heziketaren Katalogo Modularra eta Lanbide Heziketako Eskaintzen Katalogo Nazionala. Prestakuntza-eskaintza osoa lehen katalogo honekin lagunduz, kualifikazio-maila guztiak, gaitasun partzialen egiaztagirietatik hasi eta LH Espezializazio Ikastaroetaraino, konpetentzia estandar batekin edo gehiagorekin lotzen dira eta egitura juridiko beraren menpe daude. Horrela, ziurtagiriak pilatu eta goi-mailakoak lortzeko bide eta erraztasun berriak sortzen dira, baita lan-esperientziaren bidez ziurtagiriak lortu ahal izatea, bai eta horiek metatu eta goi-mailakoak lortzeko ere.
Era berean, Lanbide Heziketa Dualaren eredu orokorra finkatzen da, zeinetan ikaskuntza lanaren bidez egiten den, eta horrekin heziketa-zikloetako ikasle guztiek, lehen mailakoak barne, ikasgelan ikasketak txandakatzen dituzte ingurune errealeko lan-praktiketan. Lege berri honek pisu handiagoa ematen die enpresei ikasketa planetan lortu beharreko eskumenak ezartzerakoan.
Zein da Lanbide Heziketaren egoera Euskal Herrian? Zein izan da bere bilakaera?
Euskal Lanbide Heziketa ikasleen hazkunde pixkanakoa baina iraunkorra izaten ari da eta posizio sendoan dago, bizi izan dugun pandemiaren ondorioz hobekuntza honetan inolako etenik izan gabe. Bizkaian, zehazki, 2018/2019 ikasturtetik ia 2.000 ikasle gehiago izan ditugu, Oinarrizko Lanbide Heziketako, Erdi Mailako eta Goi Mailako Graduko 19.401 matrikulatik 21.314ra igaroz. VI. Euskal FP Planak, Eusko Jaurlaritzako Hezkuntza Sailak hezkuntza-eredu honetan egiten ari diren aldaketen aurrean aurkeztutako bide-orriak, 2026. urterako Euskal Autonomia Erkidegoan 10.000 ikasle gehiago lortzea asmo handiko helburua ezarri du, eta urte hauetan izan dugun bilakaera ikusita, helburu lorgarria dela uste dut.
Bestalde, urte horretarako Lanbide Heziketa guztia duala izan dadin, zikloen lehen ikasturtetik aurrera eredu honetan ikasten duten pertsonen gorakada progresiboa izatea aurreikusten da, hurrengo urterako % 50ari begira eta % 70 2024/2025 ikasturterako, eredu hori integratzea amaitu arte.
Euskadiko LHk beste erkidegoetako LHekin alderatuta, zerbaitez harro egon al daiteke?
Euskal Lanbide Heziketak izaera nabarmen berritzailea du, ikerketa sustatzen du Tknika zentroa bezalako ekimenen bitartez, eta zehazki Lanbide Heziketa publikotik ekoizpen-sektoreak helarazi dizkigun kezkei zuzenean erantzuten dieten ahaleginak egiten ditugu. Adibide berri bat jartzearren, CIFP San Jorge, Ikaslan Bizkaia sareko zentroetako bat, lurraldean Energia Berriztagarrien Goi Mailako Titulua eskaintzen duen zentro publiko bakarra da eta duela gutxi inauguratu du hidrogeno berdea euskaraz ekoizteko lehen azpiegitura, Lanbide Heziketako zentroa, Telki, enpresek eskaera handia duten energia profesionalak prestatzeko.
Izan ere, trantsizio ekologikoa eta eraldaketa digitala dira protagonistak VI. Euskal LH Planean, baita 2025/2026 ikasturterako LH Duala ikasten duten ikasleen % 100 lortzearen helburua ere. 2021/2022 ikasturtean heziketa-zikloetako lehen mailan Lanbide Heziketa Dualarekin lehen esperientzia pilotuak egiten ari ginen eta aurten asmo handiko helburu hori finkatu izana, Euskadiko Lanbide Heziketaren gaitasunaren isla da, bere burua berrasmatu eta aldaketetara egokitu. Ikasturte honetan dagoeneko bikoiztu egin dugu LH Dual egiten den enpresen kopurua, eta ikasleen % 30ak modalitate honetan ikasten du, Europako batez bestekoaren gainetik.