Estoniak, Baltikoko herrialde txikiak, harro darama munduko lehen nazio digitala izatearen titulua. Hemen, Estatuarekiko interakzioen % 99 sarean egin daitezke eta herritarren informazio guztia sarean dago. Mariin Ratnik Estoniak Espainiako Erreinuan eta Andorrako Printzerrian duen enbaxadoreak, herrialde honek digitalizazioarekin duen esperientziaz hitz egingo digu.
Zer da Estoniako e-Residency programa?
Estoniak 2014an hasi zuen e-Residency programa eta munduko bizileku elektroniko bat ezarri zuen munduko lehen eta oraindik bakarra den herrialdea da.
Programak e-Residency txartela lortzeko aukera ematen die munduko pertsona orori Estoniaren zerbitzu digitalak erabiltzeko Estoniako legezko lurraldean, hau da, Europako Merkatu Bakarrean, enpresak sortzeko moduari buruz, eta juridikoki lotesleak diren sinadura digitalak ere egin ditzakete.
Irtenbide honekin, hainbat arazo konpontzen ditugu herrialde ezberdinetan bizi diren pertsonentzat:
- EBn egoitza duen enpresa bat izateko interesa duten EBtik kanpoko herrialdeetako pertsonak.
- EBko herrialdeetako e-Resident asko ere baditugu, batez ere sinadura digitala erabili nahi dutelako, enpresa bat sortzea eta martxan jartzea garestiagoa izan baitaiteke, baita burokrazia gehiago behar izatea ere, motelagoa baita jatorrizko herrialdean.
E-Residency ezin hobea da negozio bat sortu nahi duten pertsonentzat, bai beren freelance lanetarako, bai zerbait handiagoa sortzeko. Hala ere, NAN digitala ez da NAN fisikoa edo bidaia-dokumentua, bisa edo hiritartasunarekin lotutako dokumentua, eta ez du argazkirik jasotzen ezta Estonian egoileku fiskala automatikoki sartzen ere.
Estoniak meritua du administrazio elektronikorik aurreratuena duen Europar Batasuneko herrialdea izategatik. Zeintzuk dira zuen administrazio digitalaren gakoak?
- Lehenik eta behin, digitalizazioa ez da teknologia kontua soilik. Printzipioz, lidergo digitala behar da.
- Interneterako sarbidea (eskubide sozial gisa ezarria Estonian) eta ordenagailuak/makinak behar dira zerbitzuetara sartzeko.
- Horrez gain, lege labur eta sinpleak eta lineako zerbitzuak ezinbestekoak dira. Legeek ulergarriak eta eskuragarriak izan behar dute biztanleria orokorrarentzat, eta errazak izan behar dute gobernuko agintariek eta sektore pribatuko enpresek ezarri eta aplikatzeko.
- Gardentasuna mantendu behar da gizartearen konfiantza mantentzeko. Gardentasunak datu-ziloak eta ustelkeria saihesten laguntzen du Estatuko agintarien barnean.
- Plataforma partekatuak, datuak trukatzeko autobide segurua, X-Road esaterako.
- Zerbitzuaren diseinua herritarran/erabiltzailean zentratu behar da.
- Azkenik, Estoniako gobernua beti egon da zabalik lankidetza publiko-pribatuetara. Horren argudioa oso sinplea da: gobernuak zerbitzuaren parametro eta itxaropen batzuk ezartzen ditu, baina exekuzioa arlo ezberdinetako espezialisten esku uzten du, orokorrean sektore pribatuan aurkitzen direnak.
- Irlandak eta Estoniak bere susperraldi ekonomikoaren mailak EBko beste herrialde batzuen aurretik dituzte.
Digitalizazioa al da gakoa?
Zaila da Irlandaren arrazoiei buruz iruzkintzea, baina Estoniarentzat digitalizazioa zati integral bat da, zalantzarik gabe. Estoniarentzat nahiko erraza izan da konfinamendura ohitzea Estatuaren funtzionamenduaren zentzuan, azken 20 urteotan zerbitzu digitalak asko erabili ditugulako. Hortaz, ez genuen errefortzu edo aldaketa handirik egin behar pandemian zehar eta errazagoa izan zen eguneroko bizitzarekin eta politikarekin jarraitzea, HORECA sektoreko aldaketak izan ezik, gainerako herrialde guztietan bezala. Eta orain herrialde askok, Espainia barne, gure esperientziak erabili nahi dituzte eta horrek aukera berriak sortu ditu sektore pribatuarentzat ere.
Gainera, kalkulatu dugu langile bakoitzak 2 asteko lanaldia irabaz dezakegula, sinadura digitala erabiltzen dugulako. Edo urtean 380 metro paper gutxiago erabiltzen ditugu, paperik gabeko gobernua dugulako. Eta beste kalkulu batzuek diote zerbitzu publiko digitalek urtean BPGaren % 2 irabazten digutela. Bai, guretzat digitalizazioa da, argi eta garbi, gakoa.
Europako subiranotasun digitalaren bultzadan, adibide bat al da Estonia?
Europako subiranotasun digitala helburu garrantzitsua da EBrentzat eta estatu kide guztiek zeregin garrantzitsua dute hori lortzeko. Garrantzitsua da kontzeptua ulertzea. Subiranotasun digitalak esan nahi du, alde batetik, benetako merkatu digital bakarra izatea, Europako enpresei arau komunekin hazten laguntzen diena (zatiketarik gabe), eta, bestetik, gure lehiakortasun globala, EBko estandarrak eta balioak, eskubideak eta segurtasuna indartzea (konektibitate fidagarriagoa), teknologia seguruen erabilera onena bermatzeko eta pentsamendu berdineko herrialdeekin lotura sendoak sendotzeko. Trantsizio berdeari eta merkatu libreari ekarpena egiteko aukera ere bada. Estoniak beti onartu ditu sentimendu horiek, beraz, adibide izan gaitezke, baina hori lortzeko, lankidetza sendoa izan behar da EB barruan eta kanpoan.
Teknologiako multinazional amerikarrak Irlandan daude nagusiki EBko merkatuan jarduteko. Zein estrategia jarraitzen du Estoniak beste potentzia teknologiko handiarekin, Txinarekin, duen harremanean?
Estoniak ez du nahi eta ezin du lehiatu teknologia ekoizpenari dagokionez Txina edo Estatu Batuak bezalako herrialde handiekin. Hala ere, baditugu indargune batzuk Estonia atzerriko inbertsioetarako eta negozioetarako leku erakargarri bihurtzen dutenak.
Zerbitzu digital azkarrak eta erosoak dira gure estrategiaren oinarrian. Esaterako, Estonia munduko lehen postuan dago jarduera ekintzailearen arloan, izan ere, enpresa bat sortu eta zerga-aitorpenetik urteko txostena aurkezteraino, ekintzaileak dena digitalki egin dezakeelako. Enpresa bat sortzeak ordu erdi inguru behar du, nahiz eta gure errekorra 18 minutu besterik ez den. Sareko zerga-aitorpenak 3 minutu inguru behar ditu batez beste. Estonia ere sortzen ari diren enpresen -startup- biztanleko kontzentrazio handiena hartzen duten herrialdeen artean dago.
Horrez gain, Estoniak bere gizarte digitalaren domeinua eskaintzen du ideia eta produktu berritzaileentzako proba-base gisa. Beraz, berrikuntza eta praktikotasuna herritarren buruan barneratuta daude eta gobernantza digitala pertsonan zentratutako irtenbideak eskaintzeko sortzen da.
Baina segurtasuna dena baino lehen dago, hau da, inbertsio guztiak ez dira ongi etorriak gure bizitza digitalaren, azpiegitura kritikoen edo teknologiaren segurtasunean eragin badezake. Oso erne gaude zibersegurtasunari edo segurtasunari dagokionez, zentzu zabalagoan.
Erasmus+ek mugikortasun egokia izateko aukera eskaintzen duela uste al duzu, Estoniak eskaintzen duen gaitasun teknologikoa eta ekintzailea tokian bertan ezagutu ahal izateko?
Erasmus+ programa oso ona da hainbat sektoretan ideiak eta esperientziak trukatzeko, digitalizazioa eta gaitasun teknologikoa barne. Oso programa zabala denez eta adin eta interes ezberdineko pertsonei aukerak eskaintzen dizkienez, maila ezberdinetan lankidetza garatzeko ahalmen handia du. Hala ere, garrantzitsuena da diziplina akademiko garrantzitsuetako ikasleei (IKT, teknologia zentzu zabalean, ingeniaritza) laguntza-esparrua eskaintzea, eskaria eta interesa indartzeko, emakumezkoen ikasleak barne, dagoen genero-arrail digitala gainditzeko, oraindik arazo bat dena herrialde askotan.
Digitala geratzeko etorri da, koronabirusaren krisiak bizkortuta. Uste al duzu azkenean iritsi dela EBk Estoniak bere eredu digitalarekin dakarren benetako balioa baloratzeko unea?
EBk urteak daramatza digitalizazioa baloratzen, baina trantsizio digitala bizkortzeko beharra eta premia oraindik hobeto ulertzen da mundu osoan. Pena da hain krisi handi bat behar izatea emaitza azkar eta komunak lortzeko, EBko Covid ziurtagiria adibidez, baina EBk behintzat aprobetxatu du krisia eta urrats garrantzitsu asko eman ditu mundu digitalerako bide horretan. Digital Compass 2030-rekin ikusi dugunez, Hamarkada Digitalerako proposatutako helburu garrantzitsu asko daude. Garrantzitsuena elkarreragingarritasuna, malgutasuna eta fidagarritasuna bermatzea da. Ez du zentzu handirik beren buruarekin hitz egiten ez duten eta mugaz gaindiko 27 identitate digital irtenbide ezberdin ezartzeak. Espero dugu orain denek hobeto ulertzea (pandemiaren esperientziatik) eta gure herritarrentzako beharrezko eta erabilgarriak diren irtenbideak azkarrago ezarri ahal izatea.