2020an jaiotako konpainia horrek mundu birtualetan marka, enpresa eta mota guztietako entitateentzako espazioak sortzen ditu, non ekitaldi txikiak egin daitezkeen, hala nola, bilerak, aurkezpenak, mahai-inguruak, hitzaldiak... Elkarrizketa honetan, Gorkak Aglaya Virtuali buruz, metabertsoari buruz eta ekintzailetzari buruz hitz egindo digu, besteak beste.
Zer da Aglaya Virtual?
Aglaya Virtual pandemia baten testuinguruan jaio zen oinarri teknologikoko startup bat da, konfinamenduan alegia, ekitaldiak eta mundu birtualak, azokak eta bestelakoak egiteko plataforma gisa hasi zena. Duela urte eta erdi, gure teknologian bira bat egin genuen eta ekitaldi masiboak egitean soilik zentratu izatetik mundu birtualetan irudikatu nahi duten marka, enpresa eta mota guztietako entitateentzako topaguneak sortzera igaro gara, non, besteak beste, ekitaldi txikiak egin daitezkeen, baina batez ere, mundu birtualen bidezko elkarrekintzara gehiago bideratzen da, izan bilerak, produktuen aurkezpenak, mahai-inguruak, hitzaldiak... mundu birtualetan modu sozialean egin daitekeen guztia.
Nola bururatu zitzaizuen ideia?
Startup-a 2020an sortu zen. Garai hartan unibertsitatean nengoen. Lidergo Ekintzaile eta Berrikuntzako gradua egin dut, LEINN, Mondragon Unibertsitatean, eta pandemia dela eta, hirugarren mailan nengoela, Indiara eta Txinara joan behar izan genuen garaian, eta pandemia dela eta ezin izan zen egin.
Beraz, etxetik, unibertsitateak laugarren mailan prestatu ziguten plana bizkortu zuen, hau da, Euskal Herrian zegoen startupen ekosistema ezagutzearekin lotutako prozesu bat zen, ideiak burutzeko eta prozesuak, bi 'venture builders'ekin, hasierako faseetatik proiektuak inbertitzen eta laguntzen dituzten entitate moduko bat bezala. Nolabait, zurekin batera sortu dute proiektua, baliabideak eskaintzen dizkizute eta, batez ere, startup-a abian jartzeko gai zehatz batean euren espezializazioa eta ezagutza ematen dizute.
Gure kasuan, Eiwa Spacerekin ari ginen lanean, hau da, errealitate birtualeko eta errealitate areagotuko 'venture builder' bat, teknologia horietan oinarritutako proiektuak onartzen dituena.
Garai hartan, ondorioztatu genuen pandemia osoarekin lotuta, eta merkatu-segmentu ezberdinetan tresna digitalak hartzean izango zen bizkortzea zela eta, interesgarria zela ikusi genuen azoka eta biltzarren sektoreari laguntzeko tresna bat martxan jartzea, beren jarduera egin ahal izateko premium plataforma bat izan ahal izateko, ezin baitzuten normaltasunez egin.
Merkatuan zegoen behar hori ikusita, bezero potentzial gutxi batzuekin eta sektoreko eragile ezberdinekin balioztatu ondoren, ideia hau Eiwa Space-ren laguntzarekin jarri zen martxan, zeinaren laguntza mantentzen jarraitzen dugun gaur egun.
Nori zuzendua dago Aglaya Virtual?
Mundu birtualak demokratizatzea dugu xedea, hau enpresa handiek bakarrik egin dezaketen zerbait izan ez dadin. Beraz, gure helburua espazio horien demokratizazioa da, eta horregatik, beti hitz egiten dugu nola gustatzen zaigun mota eta tamaina guztietako enpresek mundu birtual bat izateko sarbidea izatea. Jakina, bakoitzak bitarteko zehatzak ditu, eta orduan proiektu handiagoak edo txikiagoak sortu ahal izango ditu bere beharren arabera.
Benetan, modu ezberdin eta berritzaile batean komunikatu nahi duen eta, batez ere, termino hauetan enpresa berritzaile gisa kokatu nahi duen edozein enpresa motatan jartzen dugu arreta. Ondoren, markatzen ditugun osagai desberdinak interesgarria den merkatu-segmenturik al dagoen detektatu ahal izateko, adibidez, produktu bat modu bisualean aurkeztearen eta ematen duten irudi horren menpe dauden enpresak.
Zein abantaila ditu mundu birtual horien erabilerak enpresa batentzat?
Bada mundu birtualei buruzkoa ez den zati bat, baizik eta biltegi digital hauek daudela, une edo momentu zehatz batean konektatu ezin diren azken erabiltzaileek eduki hori kontsumitu dezaten, eta hori normaltasun batekin egin daiteke, jakina YouTube bideo batekin edo nahi duzunarekin biltegi bat sortzen duzun webgunea, baina bada mundu birtualek asko mesedetzen duten gauza bat, eta hori da esperientzia horiek guztiak gamifika daitezkeela. Hau da, ekitaldi bat egin den espazio batean sartzen zara, espazio horrek bere horretan jarraitu dezake, esperientzia gamifikatzen duten elementu desberdinak egon daitezke, erabiltzaileak denbora gehiago igarotzen duena, dituen produktuak edo edukiak kontsumitzen dituena. Ekitaldiaren barruan babesleak barne, azken finean dena parke tematiko bat bezalakoa delako, esperientzia oso berezia delako, eta horrek, batez ere, erabiltzaileak pasatzen duen denborari mesede egiten dio mota honetako erabiltzailearekin lortzen dugun konpromisoari esker, espazio eta ekitaldi birtualak eginez, dela 3Dko webgune bat edukiz. Webgune batean sartu eta orrialde lau batean edukia irakurtzen dugunean, dagoeneko dena oso dinamikoa egiten saiatzen ari gara, baina 3D webgune bat ere sor dezakegu, non sartu, espazioan zehar mugitzen zaren eta gidatzen zaituen gidari bat duzun, webgune arrunt batean dagoen eduki guztia kontsumitu dezakezula. Beraz, oso esperientzia-alderdi bat egin behar zaio erabiltzaileari eta kanal berri batean esperientzia ezberdina izan duen sentsazioa geratzen da.
Nola ikusten duzu mota honetako ekitaldien etorkizuna? Gero eta birtualagoak edo hibridoagoak izango direla uste al duzu?
Gertaerak soilik ikusita, ez dut guztiz argi mota honetako ekintzen birtualizazio osoa egongo denik. Ekitaldiak gizakiaren kontaktua oso garrantzitsua den inguruneak dira eta aberasgarria izan daiteke hori. Pandemiagatik ekitaldietan inbertsioak murrizteagatik mota honetako ohiturak moteldu badira ere, badago oso puntu garrantzitsu bat, eta hau da, ekitaldi batean presentzia hori izan nahi denean, presentziala izango dela. Beraz, ez dut guztiz argi hau masiboa izango denik. Hori dela eta, ekitaldietan soilik zentratzetik gure teknologiaren erabilera-espektroa apur bat zabaltzera ere egin dugu aldaketa hori, baina uste dut erabiltzaileen ohiturek esperientziak jasoko dituztela kasu honetan. Digitalizazioa pauso bat haratago doa eta bideo-konferentziak egitenan, Zoom batean egotetik mugimendu librea dugun hiru dimentsioko espazio batean izatera pasako gara eta jardunaldi hauek modu naturalean, kamerarekin, egiten jarraitu ahal izango dugu. modu berean, Inguruan zehar mugitu eta edukiak beste era batera igotzeko gai izango garela besterik ez da.
Erabiltzaileek esperientziak eskatzen dituzte eta hauek estandarizatu egingo dira urteak pasa ahala. Ez da gaurtik biharko adopzioa izango, oso urrun dago, baina hardwarearen garapena eta errealitate birtualeko betaurrekoen garapena eta gailu hauek etxeetan eta bulegoetan hartzea hurrengo 10-20 urteetan funtsezkoa izango da esperientzia mota hauek ohiko izaten jarraitzeko.
Enpresa batek sarean egon behar al du etorkizuna izateko?
Bai, noski. Orain, nahiz eta kale-mailako edozein negoziok bere bezeroa bertatik pasatzen eta leialtzen duelako etortzen dela pentsatzen duen, bezero hori gutxienez Google-n indexatu behar du, My Business-en fitxategi bat izan behar du, helbide zuzena jakiteko, bestela, ez baituzu jakingo negoziora nola iritsi. Guztiz oinarrizkoa eta ezinbestekoa da edozein enpresarentzat.
Jada ez gara enpresa handiez ari, noski sortzen den trafikoaren zati handi bat iragarkien bidez egiten baita euren webgunetik birbideratu ahal izateko eta hitzordua hartu eta euren produktu edo zerbitzuak aurkeztu ahal izateko. Enpresa txikiek ere primeran dakite Interneten egon behar dutela gutxienez oinarrizko presentzia batekin.
Jendea Metabertsoa bezalako terminoak ezagutzen dituela uste al duzu? Nola azalduko zenuke hitz gutxitan?
Gero eta gehiago. Metarekin, Facebookekin egon den zalaparta hori, mota honetako ingurune birtualei buruz hitz egiten ari dena, nolabait demokratizatu du teknologia hori. Zer zen ez zekiten jende askori ulertarazi dio birtualki komunikatzeko modu berri bat dela; jendeari gehiago ulertzen lagundu dio. Bai, egia da jende asko dagoela terminoak nahasten jarraitzen dutenak. Errealitate areagotuaren eta errealitate birtualaren arteko aldea ez dago argi jende arruntarentzat, uste dute betaurrekoak jartzea dela eta errealitatea gainjartzen duten gauza birtualak besterik gabe gertatzen direla. Ez dakite nola bereizten gauza bat bestetik, baina badago prozesu askoz aurreratuago bat, sartzen zaren hiru dimentsioko espazioak daudela ulertzen duena, non mugitu eta avatar baten bidez irudikatzen direla.
Metabertsoa espazio birtual bat da, non jendea elkartzen den gizarteratzeko, lan egiteko edo jolasteko. Eta hiru dimentsioko espazio hori bideo-joko bat bezalakoa da. Leku erreal baten antzekoa izan daitekeen espazioa da, edo esperientzia paregabea sortzeko diseinatu den fikziozko espazio bat izan daiteke. Itxura alda dezakezun avatar batek irudikatzen zaitu, ilea luzea edo laburra egin dezakezu, arropa alda dezakezu eta pertsonaiari nahi duzun izena edo ezizena eman diezaiokezu. Identitate birtual horrek irudikatuko zaitu eta espazio horren barruan dauden pertsona horiekin elkarreragin ahal izango duzu. Hau da, ingurune mota honetan ere badago denborazkotasuna.