2025eko ekainean hasita, unibertsitatera sartzeko probak desberdinak izango dira. Eta Gobernu Kontseiluak 2022az geroztik proposatu zuen selektibitate berria onartu du, hainbat aldiz atzeratu eta aldatu zena.
Arau berriaren helburua unibertsitatera sartzeko proba azken hezkuntza-erreformara egokitzea da, LOMLOE edo Celaá Legea izenez ezagutzen dena.
PAU berria "arinagoa, modernoagoa da eta gizartera egokitzen da zorroztasun akademiko handienarekin eta Espainiako ikasle guztien aukera-berdintasuna bermatuz", dio Diana Morant Zientzia, Berrikuntza eta Unibertsitate sailburuak.
Selektibitate berriaren aldaketa nagusi batzuk ezagutu nahi al dituzu? Jarraian horien berri emango dizuegu.
EvAU edo EBAU PAU deituko da
Selektibitateari ez zaio Unibertsitatera Sartzeko Batxilergoko Ebaluazioa deituko (EvAU edo EBAU) eta duela hamarkada bat zeukan izena berreskuratuko du: Unibertsitatera Sartzeko Proba (PAU).
Estatuko Aldizkari Ofizialak dagoeneko argitaratu du ekainaren 11ko 534/2024 Errege Dekretua, graduko unibertsitate-irakaskuntza ofizialetara sartzeko baldintzak, sarbide-probaren oinarrizko ezaugarriak eta onarpen-prozeduraren oinarrizko araudia arautzen dituena. Eta arau berri honetan orain arte genuen selektibitatearen izena ez da gehiago agertzen.
PAUn zuzenketa-irizpide komunak egongo dira
Araudi berriak azaltzen du zuzenketa eta kalifikaziorako irizpide eta helburu komunak izango direla autonomia erkidego guztietako zuzentzaileek eta aztertzaileek jarraibide hauek zuzentzeko orduan desberdintasunik egon ez dadin.
Ondoren, ariketa bakoitzerako kalifikazio-gida bat egongo da, eta bertan jasoko dira: "zuzenketa- eta kalifikazio-irizpideak; hezkuntza-laguntzaren premia espezifikoa duten ikasleei berariazkoak; galdera bakoitzaren haztapena; baita beharrezkotzat jotzen da erabiltzen diren ebaluazio-tresnak ere, ikasleek eman ditzaketen erantzunak objektiboki baloratzeko", azaltzen du errege dekretuak.
Ildo horretan, Pilar Alegría Hezkuntza, Lanbide Heziketa eta Kirol sailburuak adierazi duenez, "lehen aldia da lurralde guztietan irizpide komunak eta homogeneoak sartzen direla".
Ariketak lehiakorragoak eta errealistagoak izango dira
Ariketek konpetentzietan oinarritutako diseinua izango dute, eta horrek saihestuko du ikasleek erantzuteko edukiak sistematikoki memorizatu behar izatea.
Horri esker, ikasleek "sormena eta pentsamendu kritikorako, hausnarketarako eta heldutasuna idatziz ebazteko aukera izango dute ebaluatutako gaitasun espezifikoetarako egokiak diren galdera edo zeregin sorta bati esker", azaltzen du errege dekretuak.
Era berean, azterketa bakoitzaren galdera edo zereginak ikasleen bizitzatik hurbil dauden testuinguruetan eta benetako ingurune artistiko, zientifiko, humanistiko eta teknologikoetan oinarrituko dira.
Galdera irekiek eta erdi irekiek puntuazio handiagoa izango dute
PAU ariketak atal ezberdinetan egituratuko dira, eta, aldi berean, erantzun irekiak edo garatzaileak behar dituzten galderak, erdi irekiak edo erantzun laburrez osatu beharrekoak eta erantzun itxiak edo aukera anitzekoak izango dira.
Dena den, erantzun irekiko eta erdi irekiko galdera edo atazen erantzunek ariketaren % 70eko puntuazioa izango dute gutxienez, estandar berriaren aurretik galdera mota honi esleitutako puntuazioa gutxienez % 50ekoa zenean.
Ortografia eta gramatika gehiago hartuko dira kontuan
Ikasleen erantzunen koherentzia, kohesioa, gramatika, lexikoa eta ortografia, eta baita aurkezpena ere, "gutxienez % 10ekoa izango da testu bat idaztea dakarten galdera edo zeregin guztietan", Hezkuntza, LH eta Kirolaren Ministerioak berak jakinarazi duenez (MEFPD) adierazpen batean.
Atzerriko bigarren hizkuntza, derrigorrezkoa fase espezifikoko 4 irakasgai aztertzerakoan
Onarpen nota hobetu nahi dutenek, eta 14 punturen aldeko apustua egiten dutenek, gehienez 4 irakasgai egin ahal izango dituzte PAUren borondatezko edo berariazko fasean, betiere fase orokorrean ebaluatutakoen berdinak ez badira.
Orain, fase espezifikoan (4) gehienezko irakasgaiak hartu nahi badituzu, "horietako batek nahitaez bigarren atzerriko hizkuntza izan behar du", zehaztu du MEFPDk ohar batean.
Zer geratzen da 2024ko selektibitatetik?
Fase orokorrean, ikasleak 4 irakasgaitan aztertuko dira:
z Hizkuntza eta Literatura II.
z Atzerriko Hizkuntza II.
z Ikasitako modalitatearen derrigorrezko irakasgai espezifikoa.
z Espainiako Historia edo Filosofiaren Historia.
Hizkuntza ofizial bat baino gehiago duten autonomia erkidegoetan, ikasleek Hizkuntza eta Literatura Ofizialaren II azterketa egin beharko dute, eta, beraz, 5 azterketa egingo dituzte probaren fase orokorrean.
z Proba bakoitzak 90 minutuko iraupena izango du, 30 minutuko atsedenarekin azterketa jarraian egonez gero.
z Probaren kalifikazioa azterketa guztien batez besteko aritmetikoa erabiliz kalkulatzen jarraituko da. Eta unibertsitatera sartzeko kalifikazioa Batxilergoko batez besteko nota (% 60ko pisua duena) PAUn lortutako kalifikazioarekin (% 40) gehituz lortzen da.
Selektibitate berrian sakondu nahi baduzu Errege Dekretua kontsulta dezakezu.
Iragarritako selektibitate berri baten kronika
Selektibitate berriari buruzko errege-dekretua onartzeko, haren testuak hainbat aldaketa egin behar izan ditu:
z 2022ko udan, MEFPDk jakinarazi zuen proba berria 2026-2027 ikasturtean guztiz ezarriko zela.
z Dena den, urte horren amaieran erabateko ezarpena 2027-2028 ikasturtera arte atzeratzea erabaki zuen, eta jakinarazi zuen aldaketak progresiboki egingo zirela 2023-2024 ikasturtetik aurrera.
z 2023ko otsailean, selektibitate berriaren errege dekretuaren zirriborroa kaleratu zen, hasierako proposamenarekin alderatuta zenbait aldaketarekin.
z 2023ko irailean, Jaurlaritzak 2023-2024 ikasturte honetan, azkenean, selektibitatean aldaketarik ez zela iragarri zuen.
z 2024ko ekainaren 11n, Ministroen Kontseiluak 2025eko selektibitatean aplikatuko den arau berria onartu zuen.