Ikerlan Euskadiko zentro teknologikoak Wattson Charge enpresaren ibilgailuentzako bigarren kargagailu-belaunaldi bat garatu du. Enpresa hori Estatuko ibilgailu elektrikoetarako kargagailuen sare mugikor indartsuenaren egilea da. 200 kWh-ko bateria-banku bat kargagailu mugikor bihurtzeko behar diren potentzia- eta komunikazio-elektronikako sistemak garatu eta integratu ditu IKERLANek. Kargatze-potentzia 300 kW-koa da, eta bi ibilgailu aldi berean kargatzeko gaitasuna du.
IKERLAN euskal zentro teknologikoak Wattson Charge enpresarentzat garatutako teknologiari esker, posible da ibilgailu elektriko batean 100 km autonomia kargatzea 5 minutu baino gutxiagoan sare elektrikoa saturatu gabe eta elektrolinera batera hurbildu beharrik gabe. IKERLAN arduratu da hiriko furgoneta elektriko baten barruan instalatutako kargagailu mugikorren bigarren belaunaldiko potentzia- eta komunikazio-elektronikako sistemak garatzeaz eta integratzeaz. Horrela, Wattson Chargek furgoneta bezeroaren kokapenera eramaten du zerbitzua emateko.
Madrilen dago Wattson Charge konpainia, eta, oraingoz, Estatuko hiri-formatuko ibilgailu elektrikoetarako kargagailu mugikor ultralasterren lehen sarea sortu du. Irtenbide jasangarria da elektrolinera ultralasterren faltaren eta estatu espainiarreko sare elektriko publikoko zenbait gunetan potentzia egokiak izateko zailtasunen aurrean.
Euskal zentro teknologikoak eta Wattson Chargek sistema berria aurkeztu dute gaur IKERLANek Galarretan dituen instalazioetan. Instalazio horretan daude energia biltegiratzeko eta mugikortasun elektrikorako laborategiak, eta horietan garatu dira prototipoak. Horren adibide garbia da IKERLANek merkatura egindako teknologia-transferentziaren proiektua, jarduera-eremu nagusia, urtez urte hazten ari dena eta gaur egun fakturazio orokorraren % 54 hartzen duena (15,8 milioi euro 2023an).
“200 kWh-ko bateria-banku bat ibilgailu elektrikoen sareari zerbitzu berezia eskaintzen dion kargagailu ultralaster mugikor bihurtzeko beharrezkoak diren potentziako eta komunikazioko elektronikako sistemak garatu eta integratu ditugu", azaldu du Aitor Milo IKERLANeko Energia Biltegiratu eta Kudeatzeko taldeko ikertzaile seniorrak.
300 kW-eko potentzia eta bi mahuka dituen kargagailuarekin, furgoneta bakoitzak bi ibilgailu kargatu ditzake aldi berean. Horri esker, Wattson Chargek bezero komertzialentzako zerbitzua optimiza dezake -taxi-konpainiak, autoak alokatzekoak edo azken miliako garraiokoak-. Gaur egun, Europcar, Enterprise edo Mutua Madrileñako Voltioaren alokairuko ibilgailu elektrikoen flotak Wattson Chargeren karga ultraazkarraren onurak jasotzen ditu.
“Helmugako kargatze bat egiteko 5-10 ordu behar izaten dira, baina 300 kW-erainoko elektrolinera ultralasterrek minutu gutxi batzuetan egin dezakete. Hala ere, kargagailu publikoen % 1 bakarrik dira ultralasterrak, eta hori kritikoa da flota komertziala duten enpresentant, ezin baitira ibilgailuak denbora luzez zerbitzurik gabe eduki. Gainera, guk kargagailua ibilgailura hurbiltzen dugu inbertsio, instalazio edo baimen garestirik gabe, eta hori oso aintzat hartzen dute gure bezeroek, erosotasuna, azkartasuna eta errentagarritasuna ematen baitie”, dio Rubén Valiente produktu- eta eragiketa-arduradunak eta Wattson Chargeren sortzailekideak.
Mugikortasun elektrikoaren hedapena bultzatzea
Karga mugikorreko sare horrek, oraingoz Madrilen diharduenak, aukera ematen du garraioaren deskarbonizazioaren esparruan mugikortasun elektrikoa hedatzen laguntzeko, eta sektoreak aurre egin behar dien hiru erronka konpontzen ditu: kargatze-prozesuaren abiadura, kargatze-puntu ultralasterrak izatea eta sare elektrikoan potentzia-gailur handiak dituzten eskariak jasatea.
“Gaur egungo azpiegitura elektrikoekin eta energia-eskaerarekin, garraioaren elektrifikazioa arazo bat da prozesua geldiarazten denean: zenbat eta ibilgailu elektriko gehiago izan eta kargatzeko abiadura handiagoa izan, zenbakiek gora egiten dute, eta gerta daitezkeen eskari-gailurrek gainditu egiten dute kargagailu ultralasterrak eduki nahi diren leku gehienetan instalatutako potentzia. Hala ere, off-grid bateria horiek ibilgailua 300 kW-era kargatzen laguntzen dute, sare elektrikoa gainkargatu gabe.”, azaldu du Luis Mir-ek, IKERLANeko Energia Biltegiratzearen eta Potentzia Elektronikaren alorreko arduradunak.
Wattson Charge-rekin egindako lankidetza hori ez da IKERLANek garatu duen etxeko ibilgailu elektrikoa kargatzeko lehen proiektua. Azken urteotan, bateria-kargagailuen eta energia metatzeko sistemen proiektu ugari egin ditu zentro teknologikoak CESVIMAP MAPFRE, PREMIUM, VELTIUM, CEGASA edo NUUK enpresekin.
IKERLANi buruz
IKERLAN zentro aitzindaria da teknologia-transferentzian eta lehiakortasun-balioak industriari egiten dion ekarpenean. Soluzio integralak eskaintzen ditu, hiru arlo handitan arlo teknologiko desberdinak konbinatuz: teknologia digitalak eta adimen artifiziala, sistema elektroniko txertatuak eta zibersegurtasuna, eta teknologia mekatronikoak eta energiaren esparrukoak. Gaur egun, 420 lagunek osatutako taldea du, eta egoitzak Arrasaten, Donostian eta Bilbon.
MONDRAGON Korporazioko eta Basque Research and Technology Alliance (BRTA) erakundeko kide den kooperatiba gisa, IKERLAN enpresa-eredu jasangarria, lehiakorra eta etengabe aldatzen ari dena da. 2024an, IKERLANek 50 urte betetzen ditu, eta bere sorrerako helburuari eutsi dio: inguruko enpresen berrikuntza eta lehiakortasuna hobetzeko teknologia garatzea.