Euskadik kezkatuta jarraitzen du euskal gazteen enplegagarritasunagatik, prestakuntza enpresen beharretara lerrokatzeagatik eta talentuari eusteagatik. Testuinguru horretan, Euskadiko Lanbide Heziketaren laneratzeak gora egiten jarraitzen du. HETELek, Euskadiko Lanbide Heziketako Abantean Ikastetxeen Elkarteak, “2021-2022 HETEL ikastetxeetako heziketa-zikloetako lan-egoerari buruzko urteko txostena” aurkeztu du. EAEko Lanbide Heziketako laneratzeari buruzko txostenik eguneratuena da, ikasketak amaitu eta sei hilabetera ikasleen laneratzea neurtzen baitu.
HETELen urteko txosten berria 28 ikastetxeko (17 Bizkaian, 10 Gipuzkoan eta 1 Araban) ikasleei egindako 3.000 kontsulta baino gehiagotan oinarritzen da, 19 lanbide-arlorekin, eta urtetik urtera zifra hobeak ematen ditu. Horrela, hiru etapetako (oinarrizko mailakoa, erdi mailakoa eta goi mailakoa) enplegagarritasunaren ehunekoa % 75,4ra iritsi da, aurreko ikasturtean baino hiru puntu gehiago, eta 2019-2020 ikasturteko % 66,1etik oso urrun.
Txostena BBKren laguntzari eta erakunde horrek gazteen laneratzearen alde egindako apustuari esker zabaldu da. Bi erakundeek, zehazki Julen Elgeta HETELeko presidenteak eta Oihane Aldayturriaga BBK-ko talentu eta ekintzailetzako arduradunak, ikerketa aurkeztu dute prentsaurrekoan, beren esperientzia kontatu duten Goi Mailako zikloko bi ikaslerekin batera.
Kualifikazioa eta enplegua
Zenbat eta kualifikazio handiagoa izan, orduan eta handiagoa da laneratze-tasa. Hala, Goi-mailako zikloak eskaintzen du enplegu-tasarik handiena, % 80,6koa, aurreko urtean baino bost puntu handiagoa. Gainera, ikasleek bide duala aukeratu badute, enplegagarritasun-indizea % 82,4ra igotzen da (aurreko urtean baino % 2 gehiago), eta emakumeen kasuan, % 83,1era. Kontuan hartuta HETELen ikasleen % 51 goi-mailako zikloetan daudela, laneratze-datu hori da HETELeko ikastetxeetan ikasten ari diren gazteen lan-errealitatera gehien hurbiltzen dena.
Oinarrizko mailako zikloen laneratzea % 53 da, erdi-mailako zikloena % 75,3 eta goi-mailako zikloena % 80,6. Gainera, ibilbide argia dago oinarrizko mailako zikloetatik kualifikazio handiagoetara. Oinarrizko mailako zikloa amaitzen duten ikasleen % 60k erdi-mailako ziklo bat ikasten jarraitzen dute. Eta hortik, erdi-mailako zikloa amaitzen duten ikasleen % 54k goi-mailako ziklo baterantz jarraitzen du. Aldi berean, goi-mailako ziklo bat amaitzen duten pertsonek, % 16k goi-mailako beste ziklo bat egiten dute, eta % 9k unibertsitatean jarraitzen dute. Elgetaren ustez, “oso datu positiboak dira”.
Bestalde, azpimarratu behar da egindako ikasketekin lotutako lana % 82,7koa dela (aurreko urtean % 77koa izan zen). “Meritu handiko datua da, lanpostuen ezaugarriek azkar egiten baitute aurrera, eta, ondorioz, ikastetxeek abiadura berean posizionatu behar dira gutxienez”.
“Goi-mailako heziketa zikloek portaera bikaina dute enpleguaren aldean; laneratze-tasa handiena duten 20 zikloetatik 14 goi-mailako zikloak dira. Datu horiek oraindik ziurgabetasun ekonomikoko testuinguruan ematen direla kontuan izanda (nahiz eta aurreko bi urteekin alderatuta nabarmen hobetu den), balio erantsi handiagoa ematen dute”, adierazi du Julen Elgeta HETELeko presidenteak.
Gainera, ziklo industrialen edo teknologikoen (STEAM) laneratzea % 82,8koa da, eta zerbitzu-zikloena % 77,1ekoa; “datu guztiak oso onak dira”, Elgetak adierazi duen bezala.